Baggrundsmusik til butikker
Baggrundsmusik i butikker og restauranter øger salget!
Viste du at der er lavet undersøgelser som viser at baggrundsmusik kan øge din omsætning. Musik får kunderne til at slappe af, dermed bliver de længere tid i butikken, og køber derfor mere.
Det viser et omfattende studie af musikkens kommercielle effekt lavet af det svenske analysebureau HUI og Soundtrack Your Brand, som står bag undersøgelsen.
Musik i Restauranter
Med en analyse af 1,8 millioner køb i 16 restauranter er studiet et af de mest omfattende, der er lavet omkring den kommercielle effekt af baggrundsmusik. Salget i restauranterne blev undersøgt og analyseret gennem 20 uger under påvirkning af forskellige typer musik. Analysen viste en tydelig forøgelse i salget, når der blev spillet musik, der var udvalgt til at passe til brandet, i forhold til tilfældig musik.
Undersøgelsen understreger, hvor stor en betydning musikken har for restaurantgæsters oplevelse og viser, at valget af musik har en direkte indvirkning på salget.
Læs den fulde rapport: https://www.soundtrackyourbrand.com/content/research/hui
Musik i butikker og supermarkeder m.m.
Peter Vuust, som er professor og forsker i sammenhæng mellem hjerne og musik, fortæller, at musikken bør være stille, rolig og uden for mange brud. De fleste føler, det er stressende at være i et supermarkedet. Børn skriger, og vi vil egentlig gerne hurtigt hjem. Derfor må musikken ikke stresse os yderligere.
Musik har nemlig en evne til at påvirke vores sind og frigive gode signalstoffer som adrenalin og dopamin i
hjernen, som giver en lykkefølelse. Ifølge Peter Vuust bliver vi høje af musik – på en helt ufarlig måde – og det kan hjernen godt lide.
Ideelt set skal musikken høres af kunden, men uden at den tiltrækker sig kundens opmærksomhed. Bliver kunden alligevel opmærksom på musikken, skal den være så anonym og neutral, at kunden hurtigt kan nikke genkendende til den og derefter igen blot glide tilbage og være ”en behagelig farve på væggen”.
Hvis man vælger at spille denne type musik, opnår man positive effekter som giver øget salg og øget indtjening. Musikken sætter nemlig en stemning, som ikke opnås, når man kun hører lyden af kølere og skramlende kundevognshjul. – Kilde:Samvirke1
Du kan se en engelsk undersøgelse her: http://www.musicworksforyou.com/research